Sinds vorig jaar zet Gemeente Arnhem een scanauto in voor de controle op betaald parkeren, waardoor de parkeeroverlast in de krappe binnenstad verder wordt verbeterd. De scanauto levert nu al veel op. Zo zijn er minder handhavers nodig en is de betalingsbereidheid flink verhoogd, in sommige wijken zelfs al met 10% binnen 6 maanden.
Als gemeente kun je niet een scanauto aanschaffen en hem een week later inzetten op straat. Daar komt meer bij kijken. Hans ten Barge is ketenregisseur parkeren bij gemeente Arnhem. Hij vertelt: “Voor we de scanauto konden laten rijden moesten we als gemeente eerst wat stappen zetten. Je gaat namelijk niet alleen een scanauto inzetten, je gaat ook aan iedereen vragen om een kenteken in te voeren op de parkeerautomaat. Daarvoor is goede communicatie richting de burgers nodig. Daar hebben we een plan voor gemaakt. Daarnaast moest het technisch mogelijk worden om een kenteken in te voeren op de parkeerautomaten. We hebben daarom onder andere nieuwe 4G-modems geïnstalleerd, die kentekens sneller door kunnen zetten.”
Gemeente Arnhem heeft de parkeerdienstverlening uitbesteed aan P1. Zij hebben het grootste deel van de uitvoering van dit project gedaan, in samenwerking met de gemeente.
Gemeente Arnhem werkte voor de handmatige handhaving met software van een andere aanbieder. Dat systeem had veel storingen en was niet erg gebruiksvriendelijk. Ze besloten daarom al naar Sigmax CityControl over te stappen voordat de scanauto er was. Daarmee werd direct een grote stap vooruit genomen. Kasper Veldhuijzen, hoofdcontroleur bij P1 vertelt: “Er waren vrijwel geen storingen meer en het handmatig scannen ging veel sneller. Onder andere doordat Sigmax CityControl het mogelijk maakt om snel achter elkaar meerdere voertuigen te scannen, zonder tussendoor handelingen te hoeven verrichten. Toen de scanauto werd geïntroduceerd was de gemeente hier met Sigmax CityControl direct klaar voor.”
Sigmax CityControl kan helemaal worden aangepast aan de wensen van de gemeente. Die werden dus eerst geïnventariseerd. Joost Veltman, locatiemanager Arnhem bij P1: “Samen met Sigmax en SCANaCAR (die de scanauto levert) hebben we bepaald wat we graag wilden. In welke gebieden moet de scanauto gaan rijden? Welke uitzonderingsregels willen we? Wat willen we in de rapportages terugzien? Dat soort zaken hebben we van tevoren uitvoerig besproken. We konden hierbij leunen op de gemeente Tilburg, waar wij als P1 al scanauto’s hadden geïntroduceerd. We wisten wat daar wel en niet goed werkte en konden die lessen meenemen tijdens dit project. Sigmax was erg flexibel en kon alles wat we wilden regelen. Zij werken vaak samen met SCANaCAR, dus die samenwerking verliep soepel. Het is ook fijn dat beide partijen veel kennis en ervaring hebben en dus goed kunnen meedenken. Zodra alle keuzes gemaakt waren ging het heel snel. Ook na de introductie van de scanauto zijn we blijven optimaliseren. Zo heeft Sigmax een extra nachtcontrole voor ons toegevoegd. Dit is een automatische controle die checkt of iemand na de controle met de scanauto toch nog betaald heeft. We hebben namelijk een coulanceperiode van 10 minuten. Is er inderdaad binnen de coulanceperiode betaald? Dan kunnen we de naheffing seponeren.”
De gemeente liep tegen een flinke uitdaging aan rondom het controleren van vergunningen voor gehandicapten. Gehandicapten mogen namelijk gratis parkeren op plekken waar het normaal betaald parkeren is. Hans ten Barge: ”We regelden dit eerst met een kaart achter de ruit, maar met de scanauto kunnen we daar niet op controleren. De vergunning wordt daarom aan het kenteken gekoppeld. Dat gaat nu goed binnen de gemeente, maar buiten de gemeente is het nog steeds lastig. Bij elke gemeente moet namelijk individueel zo’n vergunning worden aangevraagd en dat is natuurlijk niet handig. Daarom werken we nu mee aan de ontwikkeling van een landelijk systeem dat ervoor zorgt dat we elkaars vergunningen accepteren.”
Hans ten Barge: “We rijden nog lang niet voluit met de scanauto. Dat is bewust. We zien namelijk dat het aantal parkeerboetes enorm stijgt. Dat is natuurlijk fijn voor de inkomsten van de gemeente, maar het is niet goed voor de publieke opinie. Als we volop gaan rijden dan stijgt het aantal naheffingen en bezwaren nog harder en dat vinden we niet wenselijk. We voeren de frequentie waarmee we rijden daarom langzaam op.” Kasper Veldhuijzen, hoofdcontroleur bij P1 vult aan: “Scanauto’s roepen soms negatieve reacties op. We hebben onder andere daarom ook bewust gekozen voor chauffeurs van 65+. Zij hebben niet alleen veel ervaring met rijden, ze worden vaak ook als vriendelijker ervaren. Dat is iets waar we bewust over nadenken.”
Joost Veltman van P1 is enthousiast over het resultaat: “De scanauto draait goed. We krijgen waardering van de gemeente Arnhem. Er zijn nauwelijks storingen, waardoor het allemaal goed door blijft draaien. We merken dat we inmiddels ook een voorbeeld zijn voor andere gemeenten. Die vragen soms of we met ze willen delen hoe wij het aanpakken.” De gemeente ziet dat de scanauto effect heeft. Hans ten Barge: “Uit parkeeronderzoek bleek dat de betalingsbereidheid in bepaalde wijken al na een half jaar met 10% gestegen was. In het centrum was dit 6%.”
Joost Veltman: “We zijn blij met hoe het project tot nu toe is verlopen en met de ondersteuning die we nu nog krijgen van Sigmax. Als we iets willen aanpassen of als er een probleem is, dan reageert de servicedesk van Sigmax altijd erg snel. We hebben inmiddels ook 24-uurs ondersteuning. Dat hadden we eerst niet, maar dat bleek toch niet handig te zijn. De service van Sigmax voelt heel persoonlijk en kleinschalig. Dat vinden we wel bijzonder, want het is best een groot bedrijf.”
Interesse in of meer weten over onze dienstverlening of software? Het begint met een gesprek. Wij staan klaar voor jouw vraag, opmerking of suggestie.