Gemeente Utrecht: meer dan 10 jaar aan geleerde lessen over de scanauto

Gemeente Utrecht

Gemeente Utrecht was in 2009 een van de eerste gemeenten in Nederland die een scanauto in gebruik nam. Inmiddels rijden er vier scanauto’s rond in Utrecht en heeft de gemeente grote vooruitgang geboekt op het gebied van efficiëntie. In deze case study delen zij hun geleerde lessen en geven ze advies, zodat andere gemeenten hiervan kunnen leren.

Richard Doornekamp
Procesadviseur Gemeente Utrecht
Hasan Karaagac
Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte

In het begin ging het er nog niet zo efficiënt aan toe

Toen de gemeente in 2009 de scanauto implementeerde, waren de mogelijkheden nog niet zo uitgebreid als nu. Hasan Karaagac, Teamleider Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte bij de gemeente Utrecht, legt uit: “We werkten toen nog met een bon onder de ruitenwisser. De scanauto maakte foto’s van de kentekens en de situatie. Daarna moesten handhavers op het stadskantoor controleren of er parkeerrecht gold. Was dat niet het geval? Dan moest een van de handhavers met een scooter naar het voertuig toe om een naheffing te schrijven. In vijftig procent van de gevallen was het voertuig op dat moment al verdwenen.”
Op afstand naheffingen uitschrijven met Sigmax DeskControl.

Inmiddels is de gemeente overgestapt op Sigmax DeskControl. Hiermee kan de gemeente de beoordeling en opvolging van overtredingen grotendeels op afstand uitvoeren. Nadat een kenteken gescand is, wordt automatisch gecontroleerd of er een geldig parkeerrecht is via het Nationaal Parkeer Register. Is dat niet zo? Dan controleert een handhaver op het stadskantoor de potentiële overtreding in DeskControl. De handhaver krijgt in één oogopslag de informatie te zien die hij nodig heeft om dit op afstand te kunnen doen. Denk aan foto’s van de situatie, het tijdstip en de locatie. Vervolgens kan de handhaver de potentiële overtreder afwijzen of sanctioneren. Is er twijfel? Dan wordt er een melding verstuurd naar een BOA op straat, zodat die de situatie kan bekijken. Dit heeft gezorgd voor een flinke groei in efficiëntie.

De echte efficiëntieslag kwam toen ook de gehandicaptenparkeerkaart werd gedigitaliseerd

Richard Doornekamp, Informatie- en Procesadviseur bij de gemeente Utrecht, vertelt hoe het digitaliseren van de gehandicaptenparkeerkaart voor de echte efficiëntieslag zorgde. “We hebben pas sinds kort ook de gehandicaptenparkeerkaart gedigitaliseerd. Daarvoor was dat nog een fysieke kaart achter de ruit. Dat betekende dat handhavers regelmatig naar voertuigen toe moesten om te kijken of daar zo’n kaart lag. Dat konden we met de scanauto niet zien. Nu controleren we de gehandicaptenparkeerkaart ook op basis van het kenteken. Inmiddels weten we: als je een scanauto echt efficiënt wilt laten werken, dan moet je al je parkeerrechten digitaliseren.”

“Doordat handhavers hun werk op afstand kunnen uitvoeren, hebben ze minder confrontaties met burgers. Dat maakt hun werk een stuk veiliger en plezieriger.”

Veel minder agressie richting handhavers

De scanauto heeft niet alleen gezorgd voor meer efficiëntie. Het zorgde ook voor een drastische daling van agressie en geweld richting handhavers. Hasan Karaagac licht toe: “Doordat handhavers hun werk op afstand kunnen uitvoeren, hebben ze minder confrontaties met burgers. Dat maakt hun werk een stuk veiliger en plezieriger. We zijn van 100 incidenten per jaar naar 1 of 2 incidenten per jaar gegaan.”

Tips aan andere gemeenten

De gemeente Utrecht zet al meer dan 10 jaar scanauto’s in. Daardoor hebben ze veel geleerd over wat wel en niet werkt. Wij vroegen hen of ze hun belangrijkste lessen wilden delen. Dit zijn die lessen:

Kies voor 1 aanbieder
Richard Doornekamp: “Toen wij begonnen met de scanauto waren er nog geen aanbieders die een totaaloplossing boden. Dat veroorzaakte problemen. We werkten met drie verschillende partijen die overlappende zaken deden. Ze checkten bijvoorbeeld allemaal het Nationaal Parkeer Register, terwijl dat eigenlijk maar één keer nodig was. Daar moesten we dan ook drie keer voor betalen. Daarnaast was het bij problemen altijd lastig om iemand verantwoordelijkheid te laten nemen. De schuld lag altijd bij de andere partij. Daarom waren we blij dat we het bij Sigmax allemaal bij één partij konden onderbrengen.”

Houd je kaart met parkeerplaatsen up-to-date
Richard Doornekamp: “Om te bepalen waar we moeten handhaven, houden wij een kaart bij met alle parkeerplaatsen. Als daar wijzigingen in plaatsvinden, dan moet je die goed verwerken. We houden daarom goed bij wat er in de openbare ruimte gebeurt. We hebben bijvoorbeeld een koppeling gemaakt met verkeersbesluiten. Een afdeling van de gemeente, die ook de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bijhoudt, regelt dit voor ons.”

Nieuwe mogelijkheden voor de scanauto onderzoeken

De gemeente onderzoekt nu hoe ze de scanauto nog meer kunnen inzetten. Richard Doornekamp licht toe: “We hebben de scanauto al eens ingezet om druktemetingen te doen. Normaal gesproken voerde een onderzoeksbureau handmatige tellingen uit, maar met de scanauto ging dat veel sneller. Ook voor het tellen van fietsen en voor het traceren van gestolen voertuigen zouden we een scanauto kunnen inzetten. Dat zijn allemaal mogelijkheden die we nu onderzoeken en in de toekomst verder gaan testen.”

Max; complete oplossing voor alle parkeerproblemen Geintresseerd?
Kom in contact

Werken met Max?

Interesse in of meer weten over onze dienstverlening of software? Het begint met een gesprek. Wij staan klaar voor jouw vraag, opmerking of suggestie.